2010. szeptember 6., hétfő

3 napos láz

Minket is utolért ez a "misztikus" betegség, idáig csak félfüllel hallottam róla, megmondom őszintén még arra sem vettem a fáradtságot, hogy utána olvassak, hogy mi is van a háttérben, milyen betegség ez, és hogyan lehet elkapni. Eddig ...

Szerencsére már túl vagyunk a nehezén. Blanka hősként, néha elviselhetetlen hisztérikaként, de tűrte a megpróbáltatásokat.
Még fáradékony, kimerítette Őt ez a lázas állapot, a rossz éjszakák. (minket is!) Most is alszik a kanapén, elnyúlt a tévé előtt. De hagyom, pihenjen.
Elméletileg már túl kell lennünk hivatalosan is ezen a víruson, de eddig még nem jelentkeztek rajtunk a betegség végét jelző pöttyök. Ám ahogy olvastam ez nem is minden gyereknél jön elő.

Hogy pontosan mi is ez a betegség, arra millió szakirodalmat lehet találni, a rövidebb verzió ez:

"Ártalmatlan, vírus okozta fertőző betegség, szinte kizárólag csecsemőben és kisgyermekben fordul elő. A betegség cseppfertőzéssel terjed. Három napig magas láza van a betegnek minden egyéb tünet nélkül, a láz hirtelen esik le a normálisnál akár valamivel alacsonyabb szintre és megjelenik a törzsön, végtagokon, ritkán az arcon a világos vörös kiütés. Ezzel a betegség véget is ér, szövődmény vagy maradandó károsodás nem szokott előfordulni, magas láz alatt néha lázas görcs jelentkezhet. Kezelést nem igényel. Lappangási ideje 1-2 hét. Elkülönítésnek nincs értelme. A betegség valószínűleg egész életre szóló védettséget hagy maga után."

Utólag azért ennél többre is kíváncsi voltam, amit megtudtam, hogy egy bizonyos herpeszvírus okozza, mely cseppfertőzéssel (nyállal) terjed. Egyik legáltalánosabb ok az anyukák bekapják (lenyalják) a gyerek cumiját. Na ránk/rám ez egyáltalán nem jellemző én ilyet soha nem tettem, nem is szimpatikus. Viszont Blanka igen csak rákapott a szájra puszilkodásra sajnos és valószínűleg ez lehetett az ok.
Én nem vagyok puszilkodós típus, más gyerekek esetében nem is tudom mit csinálnék. Nyilván a saját gyerekemre ráhagytam, meg jól is esett, hogy ennyire kifejezi mostanában a szeretetét.
S bár a jövőben védettsége lesz erre a betegségre, de apával megbeszéltük, hogy ezek után, megkérünk minden ismerőst, hogy ne hagyja és ne is kezdeményezzen szájra puszit nála. Jobb ezt talán most rövidre zárni.

Egyébként ez volt idáig a legfurább betegségünk, egyfelől tök jó dolog, hogy nem kell orrot szívni, nem köhög ... stb. Nincs más tünet, más felől viszont örökös aggódás az egész. Pár óra alatt 41 fokos lázat képes volt produkálni. Kora hajnali órákban kelt két éjszaka is. Egyik éjjel, 3-kor arra ébredtünk, hogy angolul számol, majd dumál mindenféléről :-) Mondtam apának: nézd meg, mert félrebeszél a láztól. :-) A vicc az volt, hogy tényleg akkor volt a legmagasabb láza. Rengeteget ivott, elég sok Nurofent és kúpot pumpáltam belé, még hűtő fürdőztük az egyik éjszaka.
Véleményem, hogy az első 24 órában a legmagasabb a láz, nála 40-41 fok között volt, és szinte alig lehetett lejjebb vinni. Második nap 39-40 fok között, harmadik nap 38 fok fölötti értékeket produkált.

Tegnap már egész jó kislány volt, anyumnál is aranyosan viselkedett, játszott egész nap a kertben, este már dumálva fürdött és mosolygott végre 3 nap után ...

up-date: délutánra tele lettünk pöttyökkel! hivatalosan is vége!

19 megjegyzés:

  1. Gyógyulást, mielőbbi erősödést kívánunk.
    Nagyon meglepődtem, hogy ennyire felment a láza a picurnak. Nálunk járt már ez a betegség mindkét gyereknél, de hál'Istennek, ennyire nem ment fel a láza, mi 39-39,5-ig mentünk. És tényleg utána mintha elvágták volna egyik pillanatról a másikra. Nálunk voltak pöttyök a végén.
    Legalább túl van ezen a nyavalyán is. Így utólag hálás vagyok, ha "kipipálhatunk" valamit. ( Adott szituációban örömködök . )

    VálaszTörlés
  2. a nem kimaradt a mondatból az előbb, így meg más a jelentése :)
    ( Adott szituációban nem örömködök . )

    VálaszTörlés
  3. Ezt még olvasni is szörnyű volt, hát még átélni nektek. Örülök, hogy már jobban van.

    VálaszTörlés
  4. Én nem hallottam erről a betegségről, de valahogy tudat alatt sosem engedem, hogy a kisgyerekek szájra adjanak puszit. Mikor látom, hogy közelít, kicsit elfordítom a fejem, hogy az arcomon csattanjon az a fincsi puszi. :-) Egyébként tényleg hős, mert mikor nálatok voltam, abszolút nem lehetett látni rajta, hogy beteg, csak a kis keze volt meleg. Örülök, hogy túl vagytok rajta!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm aranyosak vagytok, igen már jobban vagyunk. :-))
    Még kicsit nyűglődünk :-) de ez betudható annak, hogy még nem tudta magát rendesen kialudni. Az éjszakák jók, de az ebédutáni alvás ma nem akar összejönni :-(

    Linda, megértelek, jó túl lenni ezeken a dolgokon :-)

    VálaszTörlés
  6. Én sem engedem a szájra puszit.Hasonlóan cselekszem mint "Claudia" sőt én még azt sem engedem, hogy a Mi evőeszközünkkel egyen akár csak egy falatot is.A cumis tisztításról meg ne is beszéljek,mikor ott van a legtöbb baci.Hátamon fel áll a szőr ha ilyet látok...brrr

    De örülök,hogy a nehezén már túl vagytok.Jobbulást Kívánunk!

    VálaszTörlés
  7. Jobbulást a kis Hölgynek!! Szerencsére mi még nem találkoztunk ezzel a betegséggel. A szájrapuszi nálunk sem megengedett, de szerencsére nem is divat egyik hozzátartozónál sem. Cuminyalás sem volt, de Zozi ugye nem is cumizott. Viszont úgy tűnik Marcinak kell majd, de igyekszem kerülni eme tisztítási formát. Gyógypuszik!!

    VálaszTörlés
  8. Örülők,hogy túl vagytok a nehezén!Innen már jobb lesz!
    Akartam írni,hogy remélem,hogy hozzánk nem keveredik ez a nyavalya.
    De visszagondolva,hogy Petim is milyen beteg volt július végén,lehet,hogy Ő is ezen esett keresztül.
    Mondjuk Neki piros volt a torka is a magas láz mellé,de szintén csak 3 napig tartott.Rá 1,5-2-hétre a szomszéd kislány is ugyan így beteg lett.

    VálaszTörlés
  9. Lehet,hogy most meg leszek kövezve,de Én engedem Petinek a szájrapuszit...
    Másnak mindenkinek az arcára adja,csak Nekem ad a számra.
    Ja és néha a szomszéd kislánnyal puszilnak össze véletlen:)

    VálaszTörlés
  10. Jobbulást Blancikának!!! Sok-sok gyógypuszi :)

    VálaszTörlés
  11. Köszönjük a gyógypuszikat :-))

    Én csak a magam nevében tudok beszélni :-) szóval nálunk a szájra puszinál az a gond, hogy nem csak minket tisztel meg ezzel a kedvességgel Blanka, hanem másokat is.
    Nem akarom ezt nagyon túl ragozni, szerintem egyértelmű az aggodalmam: a fene sem tudja, kinek milyen baja van, mennyire figyel a szájápolásra ... stb. nem akarom, hogy a gyerekem szájon smároljon akárkit. A gyerek vs. gyerek puszit megakadályozni nem lehet. Ha nem betegek nem is akarom. :-)

    VálaszTörlés
  12. Ahogy így olvasom, már sokkal jobban van Blanka! Örülök neki!
    Tavaly a mi utcánkban is tombolt ez a 3 napos láz, és Én akkor hallottam róla először. Ricsinek sem volt ilyen magas láza,de úgy látszik Mindenkinél másképpen jön elő!
    Legalább tényleg ezt is kipipálhatjátok :o)

    VálaszTörlés
  13. Szia Timi!
    Örülök, hogy jobban van Blanka!
    Én sem hallottam erről a betegségről, nálunk még nem járt, de általad fel leszek készülve rá!
    Valahogy nem várom a lázas állapotot, hőemelkedésünk volt már, de "igazi láz" még nem. Hűtőfürdő:( Blanka hogy bírta? Másrészt, túl vagytok rajta - ez talán jó, bár a betegség soha sem jó:(
    Gergőnél a puszilkodás egyenlő volt azzal, hogy a fejét tartotta puszira:) Most mindenkinek arcra puszi (nagy nehezen, kérlelve, nem puszilkodós) Nekünk szájra puszi van, és a szomszéd FLórinak is:)
    Cuppik, pihenjetek!

    VálaszTörlés
  14. Jobbulást nektek!
    Szerintem a láz a legrosszabb minden betegségben. Ha folyik az orra, vagy köhög, akkor sincs annyira nyomorultul, mint mikor nagyon lázas! Biztos tudod, hogy a láz jótékony hatású és lázfokonként duplázódik az anyagcsere, ezért hamarabb gyógyul, aki lázas. Nem is szoktam csillapítani a lázukat, csak ha éjszaka nagyon nyűgösek. Akkor is csak homeopátiával és hűtőfürdővel. De 39 fölé még sosem ment egyiknek sem. Nem tudom, 40 fokos pánikban mit csinálnék...

    VálaszTörlés
  15. Hál' Istennek jól vagytok mostmár :-) Sajnálom szegénykémet a láz miatt, de nézzük a jó oldalát: ezen is túlesett, ha jól értelmezem, mostmár védettsége van :-)

    VálaszTörlés
  16. Köszönöm lányok a kedvességeteket :-) igen már jól vagyunk, sőt ma reggel már túlzottan is jól voltunk. Ugrált Blanka a fejünkön, röhögött viccelődött :-) Szóval nagyon egészséges a csemeténk :-)

    Edit, én sem vagyok az a nagyon lázcsillapítós típus. Kúpot csak estére adtam Blankának, meg amikor nagyon lázas volt. Egyébként tényleg kiöli a bacikat és jótékony hatása van.
    De a 41 fokos hőmérsékletnél eszembe sem jutott, hogy juj milyen jót tesz ez most :-))

    VálaszTörlés
  17. Szegény Blanka! Örülök, hogy már jobban van. És a 3 napos lázat tényleg valami vírus okozza? Mert nemrég hallottam épp a Kossuthon, hogy a 3 napos lázra sokszor felírnak az orvosok valami antibiotikumot amikor megjelennek a pöttyök, pedig az csak a láz velejárója...
    A szájrapuszilkodást én sem tűröm. Glóriának már megtanítottuk, hogy csak anyának és apának lehet, de persze szerintem aki adja (felnőtt), annak kéne inkább erre gondolnia... Őszintén: szerintem bunkóság egy felnőttől, ha a száját tartja oda, mert a gyerek úgyse fogja elfordítani a fejét...
    Olyan elszomorító, amikor a hiperaktív gyerekünk a láztól csak fekszik, és semmihez sincs kedve... Na és aztán olyan öröm, amikor megint elkezd krampuszkodni, és behozza a lemaradást :-)...

    VálaszTörlés
  18. Szia Eszter!

    Nem kell rá antibiotikum, mindenhol azt olvastam, hogy csak lázat kell csillapítani. Nálunk már a pöttyök sem látszanak, amik tegnap du. előjöttek.
    Szerintem még orvoshoz sem kell menni, csak annak aki elég bizonytalan és túlparázós. Te tudod, hogy én nem vagyok ilyen :-)))))) Szóval még dokinál sem voltam Blankával.(bár ha lettek volna más tünetei akkor elvittem volna)
    Valahogy megedződtem Dunakeszin, mert itt 1 hónapig - kórházi hazajövetel után - nem nézett felénk se orvos, se védőnő - az első még soha sem jött ki, utóbbi talán 2x járt nálunk - úgyhogy megtanultam, ellátni a gyerekem, segítség nélkül.

    Egyébként tényleg nagyon jó érzés volt ma reggel Blankát vidámnak látni, bohóckodott stb. Jó rácsodálkozni az ilyen apróságokra is :-)))

    VálaszTörlés
  19. Örülök, hogy jobban vagytok! Meg is hívtalak egy játékra, kukkants be hozzám! :)

    VálaszTörlés